Kto to jest copywriter i co go łączy z SEO?

Każdego dnia w sieci pojawiają się setki nowych stron, a na nich miliony znaków tekstu. Niektóre strony zachwycają i przyciągają uwagę na dłużej, inne angażują w niewielkim stopniu. Istotny wpływ na to ma to, kto przygotowywał treść umieszczoną na stronie. Jeżeli za tekstami stoi profesjonalny copywriter, to treści będą przyciągać i intrygować. W wielu innych przypadkach może być to zlepek słów stworzony pod roboty Google. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Google podkreśla na każdym kroku istotę tworzenia wartościowych i unikalnych treści. Ale przejdźmy do sedna kto to jest copywriter i jakie są jego zadania?

#wiemyjak prowadzić skuteczny content marketing
POZNAJ naszą ofertę na CONTENT MARKETING

copywriter seo

Czym jest copywriting?

Copywriting to pojęcie bardzo szerokie, w którym zawiera się zarówno copywriting internetowy (web copywriting), a także content copywriting i copywriting seo. O tym czym jest seo copywriting pisaliśmy już wcześniej na blogu. W skrócie – jest to tworzenie tekstów na potrzeby procesu jakim jest pozycjonowanie stron. Warto tutaj wspomnieć, że podobnie jak samo seo, tak i seo copywriting się zmienia. Tak więc copywriter seo musi dostosować swoją pracę do nowych algorytmów i wytycznych. Dzisiaj teksty pisane na potrzeby pozycjonowania stron stają się bardziej wartościowe, tak by były ciekawe dla osób je czytających, a nie tylko dla robotów wyszukiwarki.

Kto to jest copywriter?

Jeżeli copywriting to tworzenie tekstów – to idąc tym samym tokiem myślenia, na pytanie kto to jest copywriter możemy odpowiedzieć w następujący sposób: copywriter to osoba tworząca teksty. Jednak czy taka definicja copywritera wystarczy? Niestety nie. Copywriter to osoba tworząca wartościowe treści marketingowe, np. hasła reklamowe, scenariusze spotów, treści na strony internetowe, ulotki itp. Z biegiem czasu i rozbudową poszczególnych dziedzin marketingu internetowego oraz SEO wśród copywriterów pojawiły się osoby specjalizujące się w różnych dziedzinach pisania. Dlatego obecnie możemy wyróżnić między innymi takie osoby jak:

  • copywriter– to pojęcie najbardziej ogólne. Przyjęło się używać tego określenia dla nazwania osób zajmujących się tworzeniem treści typowo marketingowych takich jak wysokiej jakości artykuły sponsorowane, oferty marketingowe i treści mające na celu promocję firmy – np. hasła, teksty na ulotki itp.;
  • seo copywriter – to osoba, która w głównej mierze zajmuje się przygotowywaniem treści na potrzeby działań seo, czyli związanych z pozycjonowaniem. SEO copywriter musi nie tylko tworzyć wartościowy content, ale również zadbać o optymalizację tekstu (słowa kluczowe, układ tekstu, nagłówki, title czy description). W tej grupie copywriterwów można znaleźć najwięcej amatorów, którzy dorabiają pisaniem prostszych tekstów. Warto jednak wspomnieć, że osoba, która się zajmuje zawodowo przygotowywaniem treści seo, powinna posiadać podstawową wiedzę dotyczącą zasad pozycjonowania stron oraz przygotowywać teksty spójne, poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym i gramatycznym;
  • content writer – w tym przypadku można spotkać się również z określeniem web writer. Jest to osoba, która zajmuje się przygotowywaniem treści wysokiej jakości z przeznaczeniem do publikacji na stronach internetowych, np. na portale tematyczne, blogi, ale i mailingi czy oferty produktowe (content copywriting to jedno z narzędzi content marketingu);
  • ghost writer/autor widmo – autorami widmo nazywane są osoby, które tworzą treści np. artykuły do gazet czy na strony internetowe, jednak na zlecenie kogoś innego. Pod stworzonych przez nich dziełem próżno szukać ich nazwiska. Jako autor tekstu widnieje osoba zlecająca tekst, a nie osoba, która faktycznie go stworzyła. Takimi ghost writerami są czesto PR-owcy, którzy tworzą teksty, a autorami zostają przedstawiciele firmy – klienta. Sprawdź: Co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści?

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Wydawać by się mogło, że znalezienie dobrego copywritera to sprawa bardzo prosta. W końcu na większości portali z ogłoszeniami umieszczonych jest tysiące ofert od osób, które zajmują się tworzeniem treści. Jednak jak się okazuje, sprawa wcale nie jest taka prosta.

Przed wyborem copywritera warto zapoznać się z jego portfolio. To pozwoli przede wszystkim ocenić jego styl i jakość tekstów. Jest to bardzo ważne, gdyż nawet przy wysokiej jakości tekstów może okazać się, że styl danej osoby nie będzie nam odpowiadał. Warto też zapytać o referencje czy listy polecające od poprzednich zleceniodawców. Jakość tekstów i ich stylistyka powinny być głównym wyznacznikiem dla zleceniodawcy. Cena oczywiście też się liczy, szczególnie gdy firma ma ograniczony budżet na działania marketingowe. Jednak trzeba tu pamiętać o zasadzie, że w większości przypadków za ceną idzie jakość przygotowywanych treści.

W raz z rosnącą popularnością content marketingu i znaczeniem wartościowej treści na stronach, pojawiło się wiele firm świadczących profesjonalny copywriting. Wybierając usługi takiej firmy, mamy pewność, że copywriter i jego umiejętności zostały wcześniej sprawdzone. W przypadku wyboru copywritera freelancera będziemy musieli ocenić to sami. Dużym atutem firm świadczących usługi tworzenia treści jest fakt, że współpracują oni z różnymi rodzajami copywriterów i mają duże możliwości doboru najodpowiedniejszego ze względu na potrzeby klienta.

#wiemyjak pozycjonować Twoją stronę

Publikacja wpisu: 03/08/2016 oraz aktualizacja: 21/11/2017

Przejdź do komentarzy

Komentarze

Dodaj komentarz

  1. Paweł Wiszniewski pisze:

    Znam wiele osób, które początkowo zajmowały się tworzeniem precli i prostych tekstów, następnie skupiły się na artykułach SEO, a finalnie zostały specjalistami SEO.
    Takich specjalistów od tych, którzy od razu skupili się na pozycjonowaniu odróżnia przede wszystkim podejście do projektów. Copywriterzy przekształceni w SEOwców przykładają o wiele większą uwagę do treści, a jak wiadomo – content is king. Z kolei klasyczny pozycjonerzy skupiają się bardziej na optymalizacji i linkowaniu. Które podejście jest lepsze? Tego niestety nie wiem, ale zapewne „to zależy”.

  2. Bartek Gąsior pisze:

    Ocena na podstawie portfolio – mimo że najlepsza -to niekiedy bywa zgubna… Sam jestem copywriterem, ale zdarzało mi się zlecać teksty innym osobom i wiem, że samo portfolio nie jest gwarancją wysokiej jakości tekstu. Kiedyś z powodu braku czasu musiałem przekazać zlecenie innej osobie. Podwykonawcę wybrałem na podstawie portfolio (wyglądało imponująco!). Niestety w zamian dostałem strasznego gniota… Mimo że stawka – jak za dość podstawowy tekst blogowy dotyczący marketingu – była zupełnie przyzwoita, bo 30 zł netto / 1000 zzs.

  3. Adrian pisze:

    Hmm czy portfolio powinno być głównym czynnikiem wyboru? Ja właśnie zaczynam przygodę z copywritingiem, nie mam jeszcze portfolio, a bez niego faktycznie jest ciężko o zlecenia. Czy umiejętności i ogromne zaangażowanie nie jest ważniejsze?

  4. Mateusz pisze:

    Ciekawy wpis. Sądzę, że początkujący „pisarze” odnajdą w nim całkiem sporo wartościowych informacji, które pozwolą wystartować w tym zawodzie.

  5. Gość pisze:

    Porównałbym Copywritera do native speakera. Wiele osób pięknie posługuje się językiem angielskim, ale czy to oznacza, że mogą posłużyć jako biegły tłumacz dla delegacji z Anglii? Każdy z nas posługuje się jezykiem polskim. Jest on naszym ojczystym językiem, ale czy to oznacza, że możemy być pisarzami, poetami i copywriterami? Wiele osób używa słowa pisanego do tego, aby się podpisać albo dodać notatkę na umowie: Gotówkę otrzymałem :)

    Bycie Copywriterem to nie tylko tworzenie treści na komputerze, klepiąc wirtualne literki. To również miłość do każdego znaku, który wypływa spod pióra wiecznego, zręcznie przyciskanego do kartki papieru, aby nie zapomnieć, że niegdyś pisało się odręcznie listy miłosne, podania o pracę, listy motywacyjne i dokumenty do urzędów. Właśnie wtedy, gdy jeszcze cały świat nie popadał w analfabetyzm wtórny przez ćwiczenie kciuków dla postów na Facebooku :)

  6. Gość pisze:

    Jako SEO Copywriter zgodzę się z komentarzami – w Internecie łatwo o „copy”, który za 1000 zzs bierze 5 zł. Klient szczęśliwy bo mało, a potem smutny bo jakoś adekwatna do ceny. Z copy jest tak samo, jak z każdą inną usługą – jaka cena, taka jakość :)

  7. Gość pisze:

    Warto „zainwestować” w sprawdzoną, poleconą osobę. Niestety, kiepski (często tani) copywriter potrafi czasami popisać takie głupoty, że później tylko wstyd.
    Więc jak znajdzie się już dobrego copywritera, to trzymajcie się go!

  8. Dominik pisze:

    Fajny art z podziałem na poszczególne specjalizacje, dzięki :)

  9. Jakub pisze:

    Ponieważ zacząłem pozycjonować swoją stronę, poszukuję copywritera seo. Czytam wszystkie artykuły, w których mogę znaleźć jakieś wskazówki jak wybrać właściwą osobę. Muszę niestety przyznać, że bardzo duża częśc osób, z którymi do tej pory miałem styczność, nie była w stanie pisać dobrych tekstów zgodnie z zasadami seo.

  10. Maciej pisze:

    Przeczytałem i ten artykuł , poprzedni o seo też, fajnie opisane i w pełni się zgadzam. Wiele osób uważa , że teksty o seo to treść nudna i szablonowa , że służy tylko temu by podnieść pozycję firmy w wyszukiwarce itp..i tu właśnie tkwi sedno sprawy, że wszystko zależy od copywritera i jego kompetencji. Fajny materiał, na pewno się przyda ta wiedza, wertuje internet bo praca sama się nie napisze także drodzy użytkownicy byłbym wdzięczny za jakieś linki, artykuły, poza Jabłońskim, online marketingiem i tego typu znanymi, bo większość już mam za sobą :) pozdrawiam

  11. Marcin pisze:

    Dobry copywriter jest niezbędny dla dobrej strony. Dużo ludzi nie zdaje sobie sprawy że to dobry tekst generuje ruch a nie fajne fotki.

  12. Kamil pisze:

    Trzeba uważać na copywriterów na facebooku, często sprzedają treści raz już napisane przez kogoś